02 november, 2012

Alltid Andrea

BOK: Alltid Andrea

FORFATTER: Tor Fretheim

ÅR: 2010

PASSER FOR: 14-16 år

HANDLING: Boka starter med en presentasjon: "Jeg er Andrea", så hopper vi rett til kapittel 1, der en gutt står og betrakter ilden i en brann som vi får inntrykk av at han selv har startet. I kapittel 2 er vi tilbake igjen til Andrea som sitter foran speilet og grer det lange lyse håret sitt. Sånn fortsetter boka å hoppe mellom de to. Gutten bor alene sammen med moren sin etter at faren døde før han ble født. Den lyshårede og blåøyde Andrea vet vi ingenting om annet at hun kler seg utfordrende og er ekstremt opptatt av utseende sitt. Som leser får jeg en illevarslende følelse av at det er noe alvorlig galt med dem begge. Det er først når boka er nesten ferdiglest at en innser at ingenting er som man trodde. Boka er bygd opp som en spenningsbok, der politiets jakt på den som startet brannen skaper spenningskurven. Jeg har ikke lyst til å si hva boka egentlig handler om for det tror jeg vil ødelegge leseopplevelsen. Jeg nøyer meg med å si at det nok venter deg en og annen overraskelse.

ANBEFALING: Dette er en forvirrende og tidvis ganske merkelig bok som er veldig god. Du blir sugd inn i handlingen og det er en bok som setter i gang tankeprosesser. Boka er lita og tynn, med korte kapitler som gjør den lett og lese. Innholdet er absolutt ikke så "lett". Passer også til høytlesning på ungdomstrinnet, og kjempefin som utgangspunkt for diskusjon i klasser