01 juni, 2010

Bare for en uke

BOK: Bare for en uke



FORFATTER: Tone Ørvik

ÅR: 2009

PASSER FOR: 14-16 år

HANDLING: Fra boka: "...Brendan! Hvor skal vi hen?" Han var så langt foran meg, og vi hadde gått langs brukne fortau, rundt vannpytter og lysstolper, og krysset mørke gater lenge. Han mumlet bare, "Det er trygt der. Tørt også." jeg ville så gjerne vise ham at jeg var modig og ikke noen pyse. På høyrehælen vokste det en vannblemme, for vi hadde gått lenge omkring i gatene. Det småregnet. Kulda bet tvers gjennom jakka, og skjerfet måtte ha blåst fra meg da vi løp fra purken som jeg aldri så. Jeg frøs så jeg skalv, og prøvde å la være å snuble..." Vi befinner oss i Irland, det handler om hjemløse og om barn som lever på gata. Det er et hardt og brutalt liv, og du kan ikke stole på noen. Dessuten er ikke alle den de gir seg ut for å være.


"...Guttene beveget seg ikke, men det føltes som om de trakk seg unna meg. "Hva, faen!" hørte jeg fra Brendan. Så ble han helt stille. Jeg våget ikke å se på ham. Det var stille lenge nok til at det ble uutholdelig. Det som hadde vært morsomt var helt forsvunnet. Sånn måtte det være å stå i gapestokk, ikke kunne røre seg og ikke kunne forsvare seg. Jeg merket at jeg holdt pusten. Men guttene så mer på Brendan enn de så på meg."


ANBEFALING: Veldig spennende bok om et vanskelig emne. Gatebarn og bistandshjelp er ikke det vi leser om oftest. Men boka er kjempefin. Engasjerende, spennende, rørende, skummel, ekkel, fin...........LES DEN!!!!!